תחבורה והתניידות בתאילנד

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

כאחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בעולם ובמיוחד בקרב המטיילים הישראליים, המדינה האקזוטית קולטת מדי שנה מיליוני מבקרים ועליה לספק להם גישה נוחה, הן אליה והן בתוכה. ואכן, דרכי ההתניידות אל ובעיקר בתוך המדינה הן רבות ומגוונות וננסה לעשות לכם קצת סדר בכל האפשריות שעומדות לרשותכם.

transportation in thailand

 

הגעה לתאילנד וחזרה ממנה

אוויר

הדרך השכיחה והנוחה ביותר, וככל הנראה היחידה, להגיע מישראל לתאילנד היא באמצעות טיסה. חברות תעופה רבות מציעות טיסות סדירות, ישירות או עם עצירת ביניים (אחת או יותר), ומה שבעבר עלה למעלה מ-1,000 דולרים, ניתן למצוא כיום אף במחצית מסכום זה, הכל שאלה של תזמון ותכנון מראש.

המחירים הזולים יותר זמינים בדרך כלל זמן רב לפני הטיסה, אך לעתים גם בדקה ה-90 ניתן למצוא עסקאות משתלמות. בנוסף, טיסה עם עצירת ביניים תהיה כמעט תמיד זולה יותר לעומת טיסה ישירה וכדאי להשקיע מעט מאמץ בעת החיפוש במנועים השונים שכן אתרים שונים מציעים טיסות ומסלולים שונים.

השוהים במזרח הרחוק יוכלו להגיע בטיסה לבנגקוק בקלות כמעט מכל יעד ובמחיר נוח לכל כיס, גם מבלי להזמין כרטיס זמן רב מראש.

 

יבשה

אופציה שכמובן לא זמינה למגיעים לתאילנד מהארץ, אך המטיילים במדינות השכנות יוכלו להגיע למדינה דרך היבשה ולהיכנס אליה דרך אחד ממעברי הגבול – בורמה, לאוס או קמבודיה. אל הגבול עצמו תוכלו להגיע בתחבורה ציבורית או מונית ולאחר מכן ישנם אוטובוסים סדירים או שאטלים אותם יש להזמין מראש, שייקחו אתכם לערים הגדולות.

אם מדובר בטיול המתוכנן מראש, חשוב לבנות את המסלול כך שמעבר הגבול יהיה קרוב ליעד אליו תרצו להגיע בתוך תאילנד וכמובן להיערך מראש עם המסמכים הדרושים.

שימו לב כי כניסה לתאילנד דרך מעברים אלו תקנה לכם אשרת שהייה של 15 ימים בלבד (לעומת  אשרת שהייה של 30 ימים המתקבל אוטומטית עבור מטיילים ישראליים המגיעים בטיסה) ואם תרצו לקבל אשרה ארוכה יותר, יש להנפיק אחת כזאת דרך שגרירות תאילנד בארץ או בלאוס. על הפרוצדורה להנפקת ויזה כזו תוכלו לקרוא בכתבה על הוצאה ויזה לתאילנד.

 

ים

דרך זו היא הכי פחות נפוצה, בעיקר משום שהדרכים האחרות זמינות הרבה יותר. בכל מקרה, חשוב לציין כי השוהים במדינות שכנות יוכלו להגיע לתאילנד גם דרך הים (שייט) אך מדובר במסע ארוך יותר ונוח פחות, וברוב המוחלט של המקרים לא כדאי.

 

התניידות ותחבורה בתוך תאילנד

בתוך המדינה עצמה ישנן אופציות שונות ומגוונות להתניידות, בכל שעה וכמעט בכל תקציב. את רובן אין צורך להזמין מראש והיתרון הגדול כתיירים הוא שתוכלו לבדוק בזמן אמת מה היא האפשרות הנוחה, הזמינה והכדאית ביותר לכם נכון לאותו רגע.

ככלל, חשוב לציין שבמרבית המקומות המתוירים רשת הכבישים המהירים היא טובה למדי, לעומת האיים המבודדים בהם עיקר התחבורה היבשתית היא בדרכי עפר משובשות  (שגם עלולות להיות מסוכנות) וכן ישנם מסלולי תעופה ושייט רבים בין האיים – כך שאפשר להתנייד יחסית בקלות באמצעות האוויר, היבשה והים גם בתוך המדינה עצמה.

 

אוויר

היות שבתוך תאילנד ישנם מספר נמלי תעופה המשמשים לטיסות פנים, זו ללא ספק הדרך הנוחה ביותר אם כי לא תמיד הזולה ביותר (אך פעמים רבות גם לא יקרה בהרבה לעומת אלטרנטיבות נוחות אחרות). מצד שני, זמן שווה כסף ולכן יש לקחת בחשבון גם את הזמן הנחסך בבחירה באופציה זו.

ישנן חברות תעופה רבות המשמשות לטיסות פנים, לכל אחת דירוג שונה מבחינת זמינות, נוחות ובטיחות (חשוב לבדוק!) וחלקן מציעות שירותים נוספים כמו שימוש בשירותי טרקלין, צבירות נקודות תעופה ועוד. לא מעט פעמים שירותים נוספים אלו ניתנים בחינם וכל מה שצריך לעשות הוא להירשם ללא עלות לחברות במועדון הלקוחות של אותה החברה. לרובן גם אפליקציה נוחה לשימוש דרך הטלפון הסלולרי.

זמן ממוצע של טיסת פנים הוא כשעה וטווח המחירים נע לרוב בין 1,500 ל-3,500 באט, אך יש מקרים בהם ניתן למצוא טיסות זולות יותר, לרוב בשעות פחות נוחות. עבור מי שגמיש במסלול או בזמן זה יכול להיות משתלם מאוד.

 

יבשה

אוטובוס

אמצעי תחבורה זמין ולא יקר באמצעותו תוכלו להגיע למרבית היעדים, למעט האיים עצמם אליהם תוכלו להגיע דרך רק האוויר או הים.

חשוב כמובן לבדוק מראש, אך מרבית האוטובוסים בתאילנד נוחים מאוד, כוללים שירותים, מיזוג אוויר ולעתים גם "מזנון" (דרך יפה להגיד שאפשר לרכוש מנהג האוטובוס חטיפים ושתייה קלה). באוטובוסים המשמשים לנסיעות ארוכות תוכלו להשעין את המושבים למצב של חצי שכיבה.

אופציה זו בדרך כלל זולה משמעותית לעומת התחבורה האווירית ואחת הנוחות מבין אופציות נוספות בתחבורה היבשתית. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי יתכנו עיכובים וניסיונות אותם אנו מכנים "שיטת מצליח" להוציא מהתיירים כספים נוספים – הצטיידו באורח רוח.

מכיוון שמרחקי הנסיעה משתנים (החל מדקות בודדות ועד חצאי יממות ויותר) טווח המחירים רחב למדי ולכן מומלץ להשוות בין החברות השונות והן בין הסוכנויות המציעות את אותן הנסיעות, ולרכוש כרטיס לפחות יום לפני הנסיעה על מנת להבטיח את מקומכם ובמחיר משתלם.

 

רכבת

אמצעי תחבורה פחות שכיח מכיוון שהוא יקר יותר לעומת האלטרנטיבה (אוטובוס), ולרוב לא מגיע ליעד המדויק כך שבכל מקרה תידרשו לקחת בנוסף (לפני או אחרי) אוטובוס, מונית או טוק-טוק.

למרות ההסתייגות חשוב לציין כי באופן יחסי עדיין מדובר על אמצעי זול בהרבה לעומת טיסה, וכי רשת הרכבות בתאילנד מפותחת יחסית המציעות מגוון כרטיסי נסיעה בהתאם למחלקה אותה תבחרו. כך למשל ברכבות הלילה תוכלו לרכוש כרטיסים הכוללים מיזוג ומיטה באחת משתי קומות (למרבה ההפתעה המיטות נוחות ולא צפופות מדי) ולהעביר את הנסיעה בנעימים לעומת נסיעה לילית באוטובוס בו לא תוכלו לישון ברציפות.

 

מונית

ביחס לאופציה הבאה (ספוילר: טוק-טוק), מוניות הן לא האפשרות הזולה ביותר ופעמים רבות אפילו יקרות יחסית ולכן הן משמשות בעיקר עבור נסיעות ארוכות או התניידות אל או מנמלי התעופה.

עם זאת, כאשר מדובר במונית מלאה (3-4 נוסעים) הנסיעה יכולה להיות משתלמת יותר, או לא יקרה בהרבה לעומת אפשרויות אחרות ובהתחשב בכך שהיא נוחה ומרווחת יותר – זה הרבה פעמים כדאי.

חשוב מאוד! בקשו מהנהג להפעיל מונה (בשונה מתיאום המחיר מראש, מה שייצא ברוב המקרים יקר משמעותית), ואם יש לכם אפשרות הפעילו ווייז או תוכנת ניווט אחרת ועקבו אחרי המסלול. ישנם נהגים הנוסעים בכוונה בדרכים ארוכות או אפילו במעגלים עד שמגיעים ליעד.

סיבה נוספת להשתמש במוניות היא עבור טיולי יום, כיוון שעבור קבוצה של לפחות 4 אנשים לעתים זול או משתלם יותר לשלם לנהג פרטי שיסיע אתכם בין היעדים השונים לעומת תשלום לסיור קבוצתי עם מסלול דומה.

 

טוק-טוק

מדובר באמצעי מקומי זמין מאוד אך פחות נוח ובהתחשב במזג האוויר במדינה ורמת זיהום האוויר – היעדר המזגן ונשימת פיח המכוניות והאופנועים הנוסעים בהמוניהם ברחובות, מהווה חיסרון גדול.

בנוסף, נהגי הטוק-טוק ידועים בהיותם "יקרנים" ורבים מהם גם אינם ישרים, כך שמוטב לעשות שיעורי בית לגבי המחיר המומלץ טרם הנסיעה, להתמקח, לסכם מחיר מראש ולשלם בסוף הנסיעה.

טיפ חשוב –  במידה ונראה לכם כי הנהג נוסע בצורה מסוכנת, טוען כי יש בהמשך פקק או מחסום, עוצר באמצע הנסיעה ומתריע על בעיה ומציע שתעברו לטוק-טוק שכן, או מתעקש שתיכנסו עמו לחנות / סוכנות כלשהי – בקשו לרדת באותו הרגע ומיצאו חלופה.  סביר שמדובר בניסיון לעקוץ מכם עוד קצת כסף, ומוטב לא לשתף איתו פעולה בהנחה שכספכם יקר לכם.

 

השכרת רכב

תוכלו למצוא בתאילנד את כל חברות השכרת הרכב העולמיות הגדולות והמוני חברות קטנות (בעיקר עבור השכרת אופנועים).

התחבורה באמצעות אופנועים פופולרית הרבה יותר לעומת השכרת רכב, במיוחד בשל המחיר הזול והקלות בה ניתן לשכור אותם דרך החברות הקטנות לעומת תנאים מחמירים יותר הנדרשים על ידי החברות הבינלאומיות.

כמה דברים שחשוב לזכור ולקחת בחשבון במקרה שמחליטים לשכור אופנוע:

  • בשונה מהארץ, הנהיגה בתאילנד היא בצד שמאל.
  • גם אם חברים יודעי דבר אומרים לכם אחרת – חובה להביא עמכם רישיון בינלאומי וגם לערוך ביטוח מתאים. עדיף להשקיע בכך כמה שקלים מאשר להיתפס בלי, גם אם הסיכוי נמוך. מעבר לכך, שהביטוח הוא בשבילכם ולא בשביל השוטר.
  • באזורים פחות מרכזיים הדרכים אינן במצב טוב ולעתים מדובר בדרכי עפר מסוכנות לנסיעה גם לנהגים מיומנים. לראייה המוני המטיילים העוטים על גופם תחבושות כתוצאה מתאונות.
  • הקפידו לצלם את כלי הרכב בנוכחות בעל העסק וטרם היציאה לדרך. ישנם לא מעט סיפורים על ניסיונות סחיטה של תשלומים שונים עבור שריטות וחבלות שכבר היו טרם ההשכרה. במקרה זה הדרכון שלכם יהיה "בן ערובה" ולא תהיה לכם ברירה אלא לשלם את הסכומים הגבוהים.
  • חיבשו קסדה גם במקומות בהם אף אחד אחר לא עושה את זה. הבטיחות שלכם היא מעל הכל וגם אם כולם קופצים מהגג – אל.

 

טרמפים

מכיוון שזהו אמצעי שאיננו בטוח במיוחד (אחד השיעורים הראשונים לחיים הוא: אל תדברו עם זרים ?) אנחנו לא ממהרים להמליץ על התניידות בדרך זו, אך היא קיימת והיא אפשרית במיוחד באזורים מבודדים יותר בהם לא תמיד אפשר למצוא תחבורה אחרת באופן סדיר או תדיר.

אז מיותר להגיד (אבל נגיד): שימו לב מי הנהג, בצעו זאת עבור מרחקים קצרים בלבד, ובמידת האפשר הצטרפו למטיילים אחרים, רצוי כאלה שאתם מכירים, טרם הנסיעה.

 

ים

מעבורת

דרך נוחה ולפעמים גם היחידה להגיע לאיים מסוימים להם אין נמל תעופה. ישנם סוגים שונים של מעבורות הנבדלים בעיקר בגודלם – קטנות עבור עשרות בודדות של אנשים ועד מעבורות ענקיות באמצעותן ניתן לשנע גם כלי רחב וסחורה כבדה.

בדרך כלל גודל המעבורת הוא פונקציה של המרחק ולכן גם טווח המחירים גדול (לרוב 250-1,500 באט) וברובן מקומות הישיבה אינם מסומנים כך שתוכלו להתהלך ולשנות מיקומכם במהלך ההפלגה, לנוח או לצפות בנוף. בנוסף, במעבורות הגדולות יותר תוכלו לרוב למצוא שירותי הסעדה ולעתים גם שירותים נוספים (משחקיה לילדים וכד').

אם מדובר בהפלגה ארוכה, זוהי ללא ספק דרך מעניינת לחוות את תאילנד וזווית מיוחדת לראות את נופיה הקסומים ואם התמזל מזלכם, גם בעלי חיים ימיים שיקפצו להגיד שלום.

חשוב מאוד! גם אם אינכם סובלים ממחלת ים הקפידו להצטייד בכדור נגד בחילה (נמכרים בארץ ללא מרשם רופא) שכן אין לדעת איזה מזג אוויר יתפוס אתכם וחבל לסבול לחינם, מה שיכול להרוס את הנסיעה כולה.

 

סירות קטנות וסוגי שייט נוספים

בשונה מהמעבורות, ישנן סירות הקטנות המשמעות להסעת נוסעים למרחקים קצרים, או סירות גדולות המשמשות להתניידות בתוך נהר או תעלה. אמצעי זה יכול להיות לשם הגעה ממקום למקום, אך פעמים רבות מדובר באטרקציה תיירותית באמצעותה תוכלו לסייר בין אתרים היסטוריים למשל.

 

טיפים נוספים

  • לא משנה באיזה אמצעי תחבורה בחרתם – הקפידו לשמור על ציודכם האישי לצדכם ואם יש באפשרותכם אף לקשור אותו אליכם, לנעול אותו במנעול ולעולם לא להשאירו ללא השגחה. ישנם מקרים רבים של גניבה, במיוחד בנסיעות ארוכות.
  • בכל נסיעה שהיא, למעט טיסות או כרטיסים הנרכשים מראש באמצעות סוכנות נסיעות גדולה ומוכרות, אל תשלמו בשטרות גדולים אלא באלו הקרובים ביותר לסכום הנסיעה הנקוב. לא חסרים סיפורים על החזרת עודף חסר ולכו תוכיחו שהבאתם שטר גדול יותר.
  • נכון, כבר כתבנו אבל נבקש שוב – ביטוח ביטוח ביטוח. בטחו את עצמכם, בטחו את הציוד שלכם, גלו ערנות ואחריות. מוטב למנוע את הדברים מאשר להתמודד עמם לאחר שקרו.

דרכי ההתניידות בתאילנד הן רבות ומגוונות וברובן ניתן להתאים את דרך ההתניידות בהתאם לצרכים והתקציב של כל מטייל. ועדיין, למרות המחירים הנמוכים חשוב לזכור שבמיוחד בטיול עם זמן קצוב – זמן שווה כסף, כך שלא תמיד האופציה הזולה ביותר היא גם הכדאית ביותר.

אין כאן נכון או לא נכון: בדקו מראש מה הן האופציות הנגישות שלכם, דברו עם מטיילים נוספים, היכנסו לאתרים, השוו בין הסוכנויות השונות וקבלו החלטה מושכלת מה הכי נוח, משתלם וישרת אתכם בצורה הטובה ביותר.

והכי חשוב – תהנו!

פשוט מדריכים

כל מה שרציתם לדעת על תאילנד