תחבורה ציבורית בבנגקוק

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב google
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

בנגקוק, בירת תאילנד, היא נקודת המפגש הראשונה (לרוב) עם המדינה האסיאתית המיוחדת הזו. מדובר בעיר ענקית, צפופה מאד באנשים ובמכוניות, עיר תוססת, תזזיתית וצבעונית מאד. ישראלים רבים נוהגים לעצור בה לכמה ימים (או יותר) בדרך אל יעדים אחרים בתאילנד או רגע לפני החזרה הביתה, בטיסה ישירה.

למרות שמפגש ראשוני עם העיר, המחשבה על ההתניידות בה באמצעות אחד מפתרונות התחבורה המוצעים בה נראית בלתי אפשרית, או אתגר רציני, אחרי שמתנסים בכך מעט מבינים כמה הדבר הוא פשוט והמשימה – בהחלט בת ביצוע ואפשרית. כיאה לעיר גדולה ומתוירת מאד, מציעה בנגקוק מגוון של אמצעי תחבורה ציבוריים, העומדים לרשותם הן של המקומיים כמובן והן של המבקרים בעיר לפרקי זמן קצרים או ארוכים. הסוד הוא להבין כיצד הם עובדים וכיצד לנצל אותם כהלכה כדי להגיע מנקודה לנקודה.

public transport in bangkok

BTS Skytrain

מערכת הרכבות ההמונית של בנגקוק, המכונה בקיצור BTS, היא אחד מפתרונות התחבורה הפופולריים ביותר בעיר וגם בין הפתרונות היעילים שבה. היא מתבססת על שני קווים מוגבהים, העוברים בחלקים החדשים יותר של בנגקוק והיא מחברת בין האטרקציות המרכזיות של העיר, המסעדות, אזורי הקניות שבה, חיי הלילה והאירוח, על מנת לאפשר לכל העוברים השבים גישה מהירה, קלה ונוחה. מכיוון שמדובר ברכבת עילית, שעוברת מעל לרחובותיה הצפופים והעמוסים מאד של בנגקוק, אפשר, בזכותה, לנצח את עומסי התנועה האינסופיים ולהסתובב בעיר בנוחות ובחלל ממוזג ונעים.

לפני העלייה לרכבת, יש לרכוש כרטיס נסיעה מאחת ממכונות הכרטיסים, אותן תמצאו בכל תחנה. בחלק מהמכונות הללו ניתן לשלם במטבעות בלבד, ויש מכונות בהן התשלום עם שטרות הוא אפשרי. חשוב מאד לשמור על כרטיס הנסיעה עד תום הנסיעה עצמה, שכן כדי לצאת מהתחנה יש להעביר אותו במחסום היציאה (שייפתח אך ורק בעת העברת הכרטיס).

קווי הרכבת פועלים בכל יום בין השעות 05:30 לפנות בוקר לחצות והם יוצאים בכל 5-10 דקות, תלוי בתחנה.

מחיר כרטיס נסיעה בודדת נע בין 16 ל-59 באט. כרטיס נסיעה יומי, התקף ל-24 שעות ומאפשר נסיעות ברכבת ללא הגבלה, עולה 140 באט.

מי שמתכנן לשהות בבנגקוק למשך תקופה ארוכה, יוכל לחסוך כסף בעת רכישה כרטיס מיוחד למשך 30 ימים. לרשות הנוחתים בשדה התעופה של בנגקוק המעוניינים להגיע אל העיר, מוצעת תחנה המחברת את השדה עם העיר עצמה – Phaya Thai Station.

MRT

הרכבת התחתית/מטרו של בנגקוק, ובשמה המלא Metropolitan Rapid Transit, פועלת מדי יום בין השעות 6:00 בבוקר ועד חצות וכוללת שני קווים: קו כחול וקו סגול.

הקו הכחול (הנחשב לעמוס יותר מבין השניים) פועל בין Tao Poon ל-Hua Lamphong ומתחבר לתחנת הרכבת הראשית של בנגקוק, ואילו הקו הסגול עובר בין Tao Poon ל-Khlong Bang Phai. למרות שמדובר בפתרון תחבורה ציבורי שמשרת בעיקר את המקומיים, הוא יכול להיות נהדר (הקו הכחול בפרט) גם לתיירים שמבקרים בעיר ובייחוד לאלה, המעוניינים להגיע למקומות כמו Lumphini Park, Khlong Toei, מרכז הכנסים של המלכה סיריקית ומרכז התרבות התאילנדי. יש גם תחנה שמחברת בין שדה התעופה עם העיר.

חשוב לשים לב: למרות שיש כמה נקודות חופפות, המשותפות לרכבת התחתית ולזו העילית, לא ניתן לרכוש כרטיס נסיעה משולב, המאפשר נסיעה עם השתיים. את הכרטיסים לרכבת התחתית ניתן לרכוש בדוכנים, המקומים בתחנותיה השונות או במכונות הכרטיסים. כרטיס מסוג MRT Plus לא יחסוך לכם אמנם כסף, אך הוא מציע נוחות רבה. מדובר בכרטיס נטען, שאפשר לטעון אותו מראש וכך לעקוף את התורים הארוכים, המצטברים לעיתים ליד מכונות ממכר הכרטיסים או הדלפקים. קווי הרכבת עוברים בכל 5 עד 10 דקות לערך (תלוי בתחנה), כאשר מחיר הנסיעה נע בין 14 ל-70 באט.

אוטובוסים מקומיים

בבנגקוק פועלים שירותי אוטובוס מקומיים רבים, המחברים בין חלקיה השונים של העיר. למרות הפקקים, המסלולים המעגליים לרוב וגם חוסר הנוחות לעיתים (לא מדובר באוטובוסים מפוארים, ברוב הפעמים אפילו ללא מיזוג אוויר) הם פתרון אידיאלי למטיילים בתקציב נמוך שרוצים לחסוך כמה שניתן בעלויות. אין צורך לשלם על הנסיעה מראש. כשמגיע האוטובוס נכנסים פנימה ומשלמים לכרטיסן שעובר בין האנשים וגובה את התשלום תוך כדי הנסיעה. אם אין אחד כזה (גם זה יכול לקרות), התשלום ייגבה על ידי הנהג. מומלץ לשלם את הסכום המדויק, שכן ברוב הפעמים ייתכן ולא יהיה עודף לנהג או לכרטיסן.

כדי לנצל את השירות כהלכה, כדאי מאד לבדוק אונליין את מסלולי האוטובוסים וגם שעות הפעילות שלהם. למרות שרוב הנהגים דוברי אנגלית, שמות היעדים והתחנות רשומים בשפה המקומית. זה עוזר מאד, באופן הזה, לזהות את המקום שבו רוצים לרדת ובהתאם לצלצל לנהג שיעצור. האוטובוסים הללו פעילים בין השעות 5 לפנות בוקר ועד השעה 23:00, כאשר ישנו גם שירות לילה מיוחד.

טיפ קטן: חפשו שלט צהוב או כחול בחלונות האוטובוסים. הסימון הצהוב הוא עבור אוטובוסים מהירים, שמשתמשים גם בכבישים המהירות, משמע – פחות עצירות, ואילו הסימון הכחול הוא עבור האוטובוסים האיטיים יותר עם מספר עצירות רב.

מוניות בבנגקוק

אחד מאמצעי התחבורה הבולטים בעיר הן המוניות, שמגיעות במגוון של צבעים. למרות שהן נחשבות לאמצעי התחבורה העירוני היקר ביותר ונסיעות בהן יכולות להיות ארוכות וממושכות בשל עומסי התנועה, לעיתים הנוחות הרבה והאיסוף ישירות מהדלת, כמו גם הנסיעה במיזוג אוויר, הופכים אותן לפתרון אידיאלי ונכון לרבים.

על פי החוק, מוניות בבנגקוק צריכות להשתמש במונה. אם נהג המונית מסרב להפעיל אותו בתחילת הנסיעה, אל תעלו על המונית או עצרו את הנסיעה וצאו החוצה. המצב היחיד שבו אפשר לנהל משא ומתן על מחיר הנסיעה הוא במידה ומדובר בנסיעה ארוכה יותר, בין עירונית, או אם ברצונכם לשכור מונית למשך יום שלם (או יותר). מעבר לכך, כדאי מאד להכיר את הנסיעה וללמוד את הדרך שאליה נוסעים, שכן לעיתים הנהגים המקומיים, ולו כדי לקבל סכום כסף גבוה יותר, בוחרים בדרכים ארוכות מהנדרש, או כאלו הנחשבות לעמוסות יותר. הדרך הכי טובה היא להיעזר ב-GPS או בוויז, ובהתאם לבחון את הדרך.

שימו לב: נהגי מוניות עשויים לעיתים להשתמש בכבישי אגרה. הדבר הכרחי במקרים מסוימים ועשוי לייקר את הנסיעה. כל עלות נוספת של כביש אגרה מוטלת על חשבונו של הנוסע. בחלק מהמקרים יבקשו הנהגים את התשלום בו במקום ובחלק מהמקרים יוסיפו אותו לתעריף הסופי.

טוק טוק

זוהי צורת התחבורה העתיקה ביותר בבנגקוק ובתאילנד בכלל, כמותה אפשר לראות במדינות אסייתיות נוספות. היא חוויה ואטרקציה בפני עצמה, אם כי יש לקחת בחשבון שמדובר בנסיעה יקרה יחסית, ובייחוד בשל העובדה שלא כמו המוניות, נהגי הטוק טוק אינם מפעילים מונה. ולכן, מומלץ לבדוק את העלות מראש ולסכם עליה עם הנהג כדי להימנע מהפתעות לא נעימות בהמשך, כשמגיעים אל היעד. טיפ קטן: אם אתם רוצים לנהל משא ומתן על מחיר הנסיעה בטוק טוק, בחרו בנהג שיושב לבדו והרחוק מהקבוצה. נהגים שנמצאים לצד נהגים אחרים נוטים להשפיע אחד על השני ופחות להוריד במחירים.

שייט בסירות לחציית נהרות ותעלות

שירותי מעבורות וסירות מסוגים שונים פועלים לאורך נהר Chao Phraya, כאשר חלקם פועלים לאורך הנהר ואחרים מסיעים אנשים הלוך וחזור. שירותים אלה מקודדים בצבע ואפשר לקבל את כל המידע על העצירות במהלך השייט על גבי לוח מיוחד שבסירה. רוב המעבורות פועלות בין השעות 6 בבוקר ועד 22 בערב בימי חול, ואילו השירות הכתום פועל גם בסופי השבוע. ניתן לרכוש כרטיסי נסיעה בכל מזח.

פשוט מדריכים

כל מה שרציתם לדעת על תאילנד